18.11.13

Μαθήματα οικονομικής διαχείρισης για παιδιά


Είναι πλέον ο δεύτερος χρόνος που προσπαθώ να μάθω στα παιδιά μου ή μάλλον στη μεγαλύτερή μου κόρη να διαχειρίζεται χρήματα. Ανήκω στην καλομαθημένη γενιά των Ελλήνων, σε αυτή που δεν είχε χαρτζηλίκι αλλά έζησε τις εποχές που απλά πήγαινες στους γονείς σου, ζητούσες χρήματα και αν δεν επρόκειτο για κάποιο εξωφρενικό αίτημα, σου τα έδιναν - την εποχή της αφθονίας. 
Όταν πήγα για σπουδές στην Αγγλία, ή μάλλον αρκετά χρόνια αργότερα, κατάλαβα πως μάλλον αυτή ήταν η λάθος τακτική. Μόλις πρόσφατα, και λόγω των δυσάρεστων εξελίξεων στην προσωπική και οικογενειακή μου ζωή, έμαθα να διαχειρίζομαι σε κάποιο - όχι απόλυτα ικανοποιητικό βαθμό- χρήματα που έχω στη διάθεσή μου. 
Έτσι λοιπόν προσπαθώ να δώσω στα παιδιά μου αυτό που δεν μου έδωσαν οι γονείς μου, παγιδευμένοι στην αγάπη τους και την επιθυμία τους να μου τα δώσουν όλα. Τη δυνατότητα διαχείρισης των οικονομικών τους. Να βγαίνει ο μήνας, η εβδομάδα  με τα χρήματα που έχουν.
Η προσπάθεια ξεκίνησε πέρυσι για τη μεγάλη, στο δεύτερο μισό της πρώτης της χρονιάς στο δημοτικό. Άρχισα να της δίνω κάποια λεφτά για να χρησιμοποιήσει το κυλικείο τους σχολείου της. Περιτό να σας ότι αγνοείται η τύχη πολλών ευρώ που άλλαξαν χέρια τις πρώτες δυο-τρεις εβδομάδες. 
Στη συνέχεια τα πράγματα βελτιώθηκαν αισθητά καθώς το παιδί μου απέκτησε μια αντίληψη για την αξία των χρημάτων. Όταν τα ξόδευε ή, πολύ χειρότερα, τα έχανε, δεν μπορούσε πλέον να αγοράσει αγαπημένα Cheetos (τα δημητριακά, όχι τα γαριδάκια) από το κυλικείο κοκ. Για κάθε ενδεχόμενο, τους πρώτους μήνες που άρχισε να διαχειρίζεται χρήματα, της είχα πάντα στην τσάντα κάποιο εναλλακτικό πρωινό ή κολλατσιό. 
Σταδιακά φτάσαμε στο σημείο που της έδινα χρήματα για την εβδομάδα τη Δευτέρα και έπρεπε να της κρατήσουν, και της έφταναν όντως, μέχρι την Παρασκεύη. 
Πλέον ο στόχος είναι να μάθε να αποταμιεύει. Φέτος, από την αρχή της χρονιάς, της ζητώ να ξοδεύει τα 4 από τα 5 ευρώ που της δίνω κάθε Δευτέρα. Δεν το καταφέρνει κάθε φορά. Της έχω όμως υποσχεθεί πως αν μέχρι τις διακοπές των Χριστουγέννων έχει καταφέρει να βάλει δέκα ευρώ στην άκρη θα της πάρω την ταμπλέτα που τόσο θέλει - κάνει 39 ευρώ. 
Πολύ βοήθησαν σε αυτή την διαδικασία ο Πρίγκηπας Ολαταθέλος και ο Βασιλιάς Αβερταδίνος, οι δυο ήρωες του Ψωνίζω Συνετά, Δεν Σκορπάω Τα Λεφτά. Πρόκειται για μια αρκετά χρήσιμη έκδοση της Νομικής Βιβλιοθήκης που στόχο έχει τα αυτονόητα, να κατανοήσουν δηλαδή τα παιδιά ότι δεν είναι όλα όσα πωλούνται απαραίτητο να αγοραστούν, ότι δεν είναι όλοι οι έμποροι καλοπροαίρετοι και όλες οι διαφημίσεις αληθινές κοκ. 
Θα σας ενημερώσω αν η μεγάλη μου καταφέρει να αποταμιεύσει αρκετά για να αποκτήσει την ταμπλέτα της! 

Δεν υπάρχουν σχόλια: